Minulý rok boli v Trnave nainštalované moderné inteligentné križovatky, ktoré prinášajú množstvo výhod pre všetkých účastníkov cestnej premávky. Čo všetko tieto inteligentné križovatky ponúkajú?
Jedným z hlavných cieľov projektu tzv. Smart križovatiek je zlepšenie plynulosti cestnej premávky. Podľa najnovších dát vodiči ušetria za jednu minútu až takmer 16 metrov čakania:
Implementáciou inteligentného systému riadenia sa výrazne zlepšila prejazdnosť mestom. Tento systém zahŕňa 12 svetelných križovatiek, ktoré sú navzájom prepojené a umožňujú sledovať úroveň dopravy, dopravné kolóny, počítanie času dojazdu a klasifikáciu dopravného prúdu. Vďaka tomu sa zvýšila bezpečnosť a komfort pre vodičov, cyklistov aj chodcov.
Prepojenie jednotlivých križovatiek pomáha aj k plynulejšiemu prechodu vozidiel mestom. To znamená menej zastavovaní na červených svetlách a plynulejšiu dopravu, čo jednoznačne prispelo k zníženiu dopravných kolón a znečistenia ovzdušia.
S cieľom neustále zlepšovať podmienky pre chodcov a cyklistov prináša mesto aj novinky, ktoré zvyšujú komfort a bezpečnosť pre ľudí. Jednou z nich sú bezdotykové senzory na prechodoch, ktoré umožňujú automatické zaznamenanie snahy o prechod bez potreby stláčania tlačidla. Stačí sa k senzoru priblížiť a semafor automaticky zaznamená snahu o prechod. Zariadenie sa rozsvieti a potvrdí výzvu pípnutím. Systém následne skontroluje, či niekto ešte čaká na prechod, a ak nie, automaticky výzvu odstráni a premávka plynie ďalej.
V súčasnosti mesto testuje aj nový bezpečnostný prvok na priechode pre chodcov na Rybníkovej ulici, ktorý dopĺňa konvenčnú svetelnú signalizáciu tým, že sú svetlá nasmerované na chodník a dokázateľne tak zvyšujú bezpečnosť chodcov.
A hoci mesto uvádza množstvo výhod, ktoré križovatky prinášajú obyvateľom a návštevníkom mesta, tí si tieto križovatky už tak veľmi nevychvaľujú. „Každé ráno (cca 6:15) pri Merkure stojíme 80 sekúnd, za ten čas sa tam nazbiera toľko áut, že nedokážu prejsť na jednu zelenú. Pri OMV to isté. Z každého smeru stojíme. Predtým som prešla od Merkuru po Linčiansku za 6 minút, teraz mi to trvá 15 minút,“ napísala Jana.
Na jej komentár reagovalo aj mesto, ktoré situáciu odôvodnilo. „To nesúvisí s nastavením križovatiek, ale s rastom počtu vozidiel, ktoré sa proste na cesty nášho mesta nezmestia. Inteligentné križovatky optimalizujú priepustnosť v maximálnej možnej miere. Ak by boli križovatky pri takomto počte áut v pôvodnom režime, priepustnosť by bola omnoho horšia.“
Vodičom na inteligentných križovatkách prekážajú aj krátke časové intervaly semaforov, či dlhé čakanie na červenej. „Prečo semafor pri Zelenom Kríčku/OMV smer stanica má červenú 30 sekúnd po tom ako protismer už ide?? Čo je na tom inteligentné ?? Je to tak vždy ráno večer na obed,“ napísal Simon.
Aj k tomuto komentáru sa mesto vyjadrilo. „Signálny plán je nastavený dynamicky a prepočítava sa v krátkych časových intervaloch podľa toho, aký je stav na všetkých križovatkách v meste. Preto sa Vám niekedy môže zdať, že by ste interval zmenili, ale je to zložitejší výpočet, ako iba vidina „zelenej vlny“. Tá je v rámci daného intervalu zachovaná. Avšak pri takomto počte áut je nemožné, aby sa vyhovelo všetkým smerom na všetkých križovatkách naraz.“
Prispejte nám na kávu
Nech sme bdelí a dokážeme prinášať nezávislé spravodajstvo aj o polnoci.
Prispieť na nezávislé správy z regiónov