Vlaky meškajú o 18 percent kratšie, než minulý rok. Z akých dôvodov do cieľa dorazia neskôr?


Vlaky na Slovensku znížili svoje meškanie o 18 percent

Foto: Vlaky meškajú o 18 percent kratšie, než minulý rok. Z akých dôvodov do cieľa dorazia neskôr? Foto: ZSSK

Meškanie vlakov na Slovensku je takmer každodennou záležitosťou. Mnohí cestujúci si myslia, že táto nepriaznivá situácia sa každým rokom zhoršuje. Štatistiky však poukazujú na opak. Podľa dát manažéra železničnej infraštruktúry Železníc Slovenskej republiky sa priemerné meškanie spojov výrazne znížilo. Oproti rovnakému vlaňajšiemu štvrťroku kleslo až o 18 percent.

Zatiaľ, čo v druhom kvartáli roka 2023 prišiel jeden vlak do cieľovej stanice neskôr o priemerne 8 minút, v uplynulých troch mesiacoch bolo priemerné meškanie len niečo vyše 6 minút. Štatistika pritom zahŕňa všetky vlaky vrátane súkromných dopravcov a medzinárodných spojení.

Podľa Železničnej spoločnosti Slovensko k poklesu celkového meškania pomohli aj investície do nových vozidiel a moderných technológií. V uplynulom období boli do prevádzky zavedené napríklad rýchle jednotky KISS či Panter.

„Napriek tomuto úspechu sa v letnom období môže situácia meniť. Leto je špecifické napríklad pre zvýšený počet prác na tratiach, rekonštrukcií tratí, či porúch v súvislosti s nevyspytateľným počasím (dažďu a vetru). Tieto problémy sa netýkajú len slovenských železníc, ale aj zahraničných železníc, ktoré môžu prenášať meškania na slovenské územie,“ priblížila Železničná spoločnosť Slovensko.

Aké sú najčastejšie dôvody meškania vlakov?

  1. Čakanie na prípoje a zmenené poradie (zmenený sled) vlakov
    Pokiaľ dôjde na trase iného vlaku k mimoriadnej situácii, často to ovplyvní aj spoje, ktoré naň musia čakať, aby mohli prestúpiť cestujúci. Takéto situácie sa zakaždým snaží citlivo posúdiť dopravca aj správca železníc.
  2. Oprava, údržba a rekonštrukcia železničnej trate
    Plánované výluky sú nutné kvôli pravidelnej údržbe, ale aj prebiehajúcej rekonštrukcii viacerých úsekov železničnej trate. Môžu spôsobiť zmeny času odchodu či príchodu vlaku, ale aj úplné zrušenie spojov. Cestujúci sú o nich informovaní vopred.
  3. Technické problémy na trati
    V poslednej dobe dochádza pomerne často k rôznym nečakaným technickým problémom na železničnej trati. Môže ísť o poruchy zabezpečovacích alebo signálnych zariadení či spadnuté vedenie. Vlaky v daných úsekoch nepremávajú do odstránenia takéhoto problému.
  4. Porucha vozidla
    Rovnaký výsledok, ako pri technických problémoch na trati, vznikne aj pri poruche vlaku samotného. Môže spôsobiť meškanie aj úplné zrušenie spoja.
  5. Počasie
    Nepriaznivé poveternostné podmienky, silné búrky, ale aj extrémne teploty môžu výrazne ovplyvniť dopravu a spôsobiť meškanie alebo obmedzenie jazdy vlakov. Silný vietor alebo búrka môžu poškodiť trolejové vedenie, teplo či mráz zas koľajnice.
  6. Príroda
    Okrem počasia ohrozujú plynulosť vlakovej dopravy aj iné nečakané prírodné javy, ako sú napríklad spadnuté stromy na trati či zrážka so zverou.
  7. Nehoda na trati
    Na koľajniciach, žiaľ, dochádza aj k nehodám s často tragickými následkami. Zrážka chodca, cyklistu či vozidla na trati môže spôsobiť veľmi dlhé meškanie aj odrieknutie vlakov. Takéto situácie musí totiž vyšetriť aj polícia.
  8. Zmena vedenia vlaku
    V prípade odrieknutia vlaku nižšej kategórie môže vlak vyššej kategórie zastavovať na všetkých zastávkach na trase, čo môže spôsobiť jeho meškanie. Napríklad, ak rýchlik (R) zastavuje ako osobný vlak (Os), pridanie viacerých zastávok predĺži celkovú dobu jazdy.
  9. Personálne kapacity
    Pokiaľ dopravca nemá dostatok personálu (napríklad kvôli práceneschopnosti), môže to taktiež spôsobiť obmedzenie alebo meškanie vlakov.
  10. Cestujúci
    Posledným pravidelným dôvodom meškaním sú samotní cestujúci. Niekedy sa stane, že osobe príde vo vlaku zle a je nutné privolanie záchranárov. V iných prípadoch musí polícia riešiť agresívnych cestujúcich, čo taktiež zdrží vlak.

„Napriek týmto výzvam Železničná spoločnosť Slovensko pracuje na minimalizovaní meškaní a zabezpečení čo najspoľahlivejšej dopravy pre svojich cestujúcich,” d Peter Helexa, generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko. 

Prispejte nám na kávu

Nech sme bdelí a dokážeme prinášať nezávislé spravodajstvo aj o polnoci.

Prispieť na nezávislé správy z regiónov


Odporúčané zo Slovenska

Najnovšie správy Trnavský kraj