Mestská autobusová doprava v Trnave sa stane efektívnejšou, pohodlnejšou a cenovo dostupnejšou. Mesto o plánovaných zmenách, ktoré by mali nadobudnúť účinnosť približne v polovici decembra 2024, informovalo počas verejnej prezentácie v utorok 8. októbra 2024 v Kine Hviezda.
Na prezentácii vystúpili odborníci z Mestského úradu v Trnave a pozvaní hostia z Ministerstva dopravy SR. Spoločne predstavili nový koncept mestskej autobusovej dopravy, ktorý vznikol na základe dôkladnej analýzy, zberu údajov a spracovania podnetov od občanov.
Vladimír Tóth z oddelenia integrovanej osobnej dopravy ministerstva dopravy na úvod vysvetlil, že zmeny prebiehajú aj na celoštátnej úrovni. Zdôraznil, že si uvedomujú klesajúcu atraktivitu verejnej dopravy, čo je problém nielen v Trnave a na Slovensku, ale celosvetovo. Pokles počtu cestujúcich vedie k zníženiu výkonov, čo následne zvyšuje jednotkové náklady. Tento trend spôsobuje ďalší úbytok cestujúcich, menej výkonov a vytvára sa tak negatívna špirála.
V rámci plánovanej reformy verejnej dopravy ministerstvo navrhlo viaceré opatrenia, z ktorých mnohé sa v budúcnosti stanú zákonnou povinnosťou. Mesto Trnava na tieto návrhy reaguje už teraz a pripravilo modernizáciu MHD v súlade s odporúčaniami štátnej dopravnej politiky. Cieľom tejto modernizácie je zabezpečiť, aby verejná doprava bola pre cestujúcich pohodlná a konkurencieschopná v porovnaní s individuálnou automobilovou dopravou.
Mesto Trnava
Erik Matovič z odboru dopravy MsÚ podrobne vysvetlil zmeny, ktoré Trnavu čakajú, no najprv poskytol krátky prehľad súčasnej situácie. V Trnave momentálne funguje trinásť autobusových liniek, pričom najviac vyťažené sú linky č. 3 a č. 4, zatiaľ čo ostatné majú podpriemerné využitie. Ranné a popoludňajšie špičky sú problematické, a najrušnejším bodom je železničná stanica.
Cestujúci často narážajú na nedostatok spojov, príliš dlhé trasy niektorých liniek, časté meškania a nevhodné umiestnenie zastávok. V dôsledku toho mnoho obyvateľov uprednostňuje individuálnu dopravu autom, čo vedie k ďalšiemu zahusťovaniu premávky v Trnave.
„Sme si vedomí, že modernizácia mestskej dopravy je nevyhnutná, a preto prinášame riešenia, ktoré reflektujú potreby moderného mesta a jeho obyvateľov,“ uviedol Matovič,
Jedným z hlavných opatrení bude zníženie počtu liniek z trinástich na sedem. Počet autobusov ostane, samozrejme, zachovaný, vďaka čomu budú spoje chodiť častejšie a efektívnejšie.
Štyri linky budú počas rannej a popoludňajšej špičky premávať každých 15 minút. Zmení sa aj trasovanie liniek, aby pokrývali všetky mestské časti, vzájomne ich prepojili a zabezpečili spojenie s významnými miestami v meste. Podľa vyhlášky ministerstva dopravy bude grafikon MHD v Trnave jednoduchší a ľahšie zapamätateľný. Mestské autobusy budú premávať v pravidelných intervaloch, a mapa liniek bude na prvý pohľad prehľadnejšia.
Jednou z najvýznamnejších plánovaných zmien je zavedenie predplatných cestovných lístkov, ktoré zvýšia komfort pre pravidelných cestujúcich. O cenách týchto lístkov sa bude diskutovať na najbližšom zasadnutí mestského zastupiteľstva, ktoré sa uskutoční v utorok 29. októbra 2024.
Mesto Trnava
Ďalšou novinkou bude zavedenie niektorých zastávok na znamenie, čo znamená, že vozidlo sa zastaví iba v prípade, že niekto na zastávke nastupuje alebo vystupuje. Tento prístup zvýši flexibilitu dopravy a umožní autobusom lepšie reagovať na aktuálny dopyt. Mesto tak začne s menším počtom takýchto zastávok, a ak sa tento systém osvedčí, postupne sa pridajú ďalšie.
Cestujúci budú mať možnosť nastupovať aj cez zadné dvere autobusu, čo urýchli proces nástupu. Okrem toho samospráva pridala v meste nové autobusové zastávky. Od 30. septembra 2024 sú v Trnave v platnosti nové názvy zastávok, ktoré sú súčasťou snahy o zjednodušenie a sprehľadnenie celého systému.