Vo štvrtok sa na Trnavskej univerzite konala slávnostná inaugurácia nového rektora. Na čelo univerzity sa postavil profesor Miloš Lichner, ktorý vo svojom inauguračnom prejave zdôraznil hodnoty, na ktorých akademická pôda stojí už stáročia - slobodu myslenia, kritické uvažovanie a schopnosť prispôsobiť sa neustále sa meniacemu svetu.
„V minulosti sa vzdelávanie často chápalo ako odovzdávanie hotových vedomostí, ako napĺňanie mysle faktami a poznatkami, ktoré mal človek použiť v predvídateľných situáciách,“ zdôraznil vo svojom prejave Lichner. „Dnes však vieme, že takýto prístup nie je už viac udržateľný. Svet, v ktorom budú naši absolventi žiť a pracovať, sa mení a bude meniť rýchlejšie, než dokážeme predvídať.“
Trnavská univerzita si tento rok pripomína 390 rokov svojej existencie - obdobie, počas ktorého čelila mnohým historickým výzvam, prešla zásadnými zmenami, no vždy si dokázala zachovať svoje akademické poslanie.
Profesor Lichner vo svojom prejave podčiarkol, že sloboda akademickej diskusie je neoddeliteľnou súčasťou univerzitného života a nesmie sa stať len prázdnou frázou. Podľa neho je skutočná vzdelanosť postavená na neustálom spochybňovaní, hľadaní nových perspektív a nebojácnom konfrontovaní názorov.
„Univerzita preto nesmie byť len akousi továrňou, kde sa študenti učia iba krúžkovať správne odpovede,“ povedal Lichner. „Našou úlohou nie je iba mechanicky odovzdávať poznatky, ale formovať myseľ: učiť analyzovať, nachádzať súvislosti, vytvárať hypotézy a overovať ich, argumentovať a riešiť problémy, ktorých podoba je zatiaľ nejasná.“
Zdôraznil tiež, že spoločnosť, ktorá nie je ochotná počúvať odlišné názory a viesť diskusiu na základe faktov, sa vystavuje riziku stagnácie a manipulácie. Nový rektor upozornil na nebezpečenstvo, ktoré predstavuje povrchné vnímanie informácií v súčasnej digitálnej dobe. Zatiaľ čo informácie sú dnes dostupné na jedno kliknutie, ich porozumenie a schopnosť rozlišovať medzi faktami a dezinformáciami je čoraz zložitejšia úloha.
„Preto musíme univerzitu budovať nielen ako priestor akademickej excelentnosti,“ povedal na záver. „Chceme dbať na to, aby sme pre spoločnosť neprodukovali len absolventov s diplomom, ale aby sme vychovávali ľudí s pevným charakterom, schopných odolávať tlaku doby, ktorí budú stáť na strane pravdy, ...“
Trnavská univerzita tak vstupuje do novej etapy pod vedením rektora, ktorý si kladie za cieľ nielen udržať jej tradíciu, ale aj posilniť jej schopnosť reagovať na výzvy budúcnosti. S jasnou víziou a dôrazom na kritické myslenie, slobodu prejavu a akademickú odvahu bude zaujímavé sledovať, ako sa univerzita pod jeho vedením bude rozvíjať v nasledujúcich rokoch.