Baťa na Slovensku čelí problémom. Tradičná značka postupne zatvára predajne


Po vyše 100 rokoch Baťa čelí zániku na Slovensku. Kde sa stala chyba?

Foto: Baťa na Slovensku čelí problémom. Tradičná značka postupne zatvára predajne
Foto: OC Laugaricio

Značka Baťa, ktorá bola v minulosti synonymom kvalitnej a dostupnej obuvi, sa v súčasnosti nachádza v ťažkostiach. Spoločnosť, ktorá pôsobí viac než sto rokov a je známa svojimi predajňami v mnohých krajinách, sa v posledných rokoch ocitla na pokraji zániku na slovenskom trhu.

Po viac než desaťročí neúspechu a pokračujúceho poklesu tržieb sa Baťa už nemôže pochváliť ziskom a jej prítomnosť na Slovensku sa postupne vytráca. Kým kedysi dominovala obuvníckemu trhu, dnes sa počet jej pobočiek zúžil na minimum, informuje portál aktuality.sk.

Trvalé straty a zatváranie pobočiek

Slovenská pobočka Baťa vykazuje trvalé hospodárske straty už od roku 2013. V roku 2023 zaznamenala stratu 1,16 milióna eur. Tento neustály pokles v tržbách je spôsobený nielen nepriaznivými podmienkami na trhu, ale aj nedostatočnou adaptáciou na nové nákupné trendy. Baťa sa nemôže vyrovnať s konkurenciou, ktorá v posledných rokoch výrazne ovplyvnila jej postavenie.

V snahe znížiť straty spoločnosť pristúpila k racionalizácii svojej siete predajní. Z 17 kamenných obchodov v roku 2022 dnes zostalo už len osem. Baťa má na Slovensku po dve predajne v Bratislave a Poprade a po jednej pobočke v mestách ako Nitra, Trenčín, Prešov a Košice. Mnohé mestá, kde značka kedysi mala silné zastúpenie, ako Žilina, Trnava, Banská Bystrica, Zvolen či Martin, sú dnes bez pobočiek Baťa.


Jedným z hlavných faktorov, ktorý prispieva k poklesu Baťa, je zmena správania spotrebiteľov. Tradičný spôsob nákupu v kamenných obchodoch už neoslovuje mladšie generácie, ktoré sa čoraz viac obracajú na online nákup. Baťa síce prevádzkuje e-shop, no jej online ponuka je v porovnaní s konkurenciou slabá, čo prispieva k jej poklesu.

Zároveň sa musela vyrovnať s rastúcimi nákladmi na prevádzku, čo jej robí problém v súvislosti so zvýšenými nákladmi na energie, mzdy a prenájmy. Súčasní zákazníci stále častejšie preferujú značky, ktoré ponúkajú atraktívnejšie ceny alebo novšie a módnejšie dizajny obuvi.

Digitálna transformácia a konkurencia

Jedným z hlavných problémov Baťa je, že firma nezareagovala včas na digitálne zmeny a potrebu modernizácie svojho prístupu k predaju. Odborníci upozorňujú, že na slovenskom trhu čelí značná konkurencia zo strany reťazcov ako Deichmann, ktorý ponúka lacnejšiu obuv pre širokú verejnosť, alebo poľský reťazec CCC, ktorý sa sústreďuje na módne trendy. Ďalšími hráčmi na trhu sú značky ako Humanic či Office Shoes, ktoré sa zameriavajú na značkovú obuv.

Ak sa situácia nezlepší, je veľmi pravdepodobné, že Baťa sa bude musieť na Slovensku úplne stiahnuť a sústrediť sa len na prevádzku e-shopu. Zatiaľ nie je jasné, či by jej predaj v nákupných centrách pomohol zvrátiť tento trend, keďže ponuka v súčasných predajniach je pre mnohých zákazníkov nedostatočná.



Najnovšie v Trnavskom kraji

Najnovšie zo Slovenska

Najnovšie zo zahraničia